| Autor: redakcja1

Nowe zasady promocji produktów rolnych i rolno-spożywczych. Unijne kraje otrzymają 111 mln euro

W 2016 roku kraje unijne dysponować będą budżetem w wysokości ponad 111 mln euro na działania w obrębie promocji produktów rolnych i rolno-spożywczych. Docelowo w 2019 roku kwota wsparcia wynieść ma 200 mln euro. Fundusze posłużą do realizacji kampanii informacyjnych prowadzonych poza obszarem Unii Europejskiej oraz wewnątrzunijną promocję produktów regionalnych.

Nowe zasady promocji produktów rolnych i rolno-spożywczych. Unijne kraje otrzymają 111 mln euro

Promocji produktów rolnych i rolno-spożywczych

– Mechanizmy, które pozwalają promować wołowinę na rynku wewnętrznym czy Unii Europejskiej, i mechanizmy, które pozwalają promować w krajach trzecich, to są w tej chwili dwa różne mechanizmy. Wchodzi teraz reforma polityki promocji Unii Europejskiej i tam jest duży nacisk na promocję w krajach trzecich – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jerzy Wierzbicki, prezes zarządu Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Projekt reformy promocji produktów rolno-spożywczych zakłada rozszerzenie prowadzonych działań również poza rynki unijne. Zwiększeniu ulegnie jednocześnie pula środków, którą dysponować będą kraje członkowskie. W tym roku na ten cel przeznaczone zostanie 111 mln euro, a w roku 2019 będzie to już 200 mln euro.

– 75 proc. budżetu będzie prawdopodobnie przeznaczone na to, aby nadwyżki towaru z Europy wysyłać w dobrych cenach poza rynek europejski. 25 proc. budżetu będzie przeznaczone na promocję w Unii Europejskiej i tu będzie spora konkurencja – informuje Wierzbicki.

Jego zdaniem, na promocję mięsa wołowego na wewnętrznych rynkach Unii Europejskiej przeznaczone zostaną relatywnie nieznaczne środki. Ekspert liczy z kolei na możliwość realizacji kampanii informacyjno-reklamowej w oparciu o fundusze w obrębie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

– Tutaj trwają prace w Ministerstwie Rolnictwa nad rozporządzeniem, które będzie regulowało zasady. Liczymy, że z tych środków będzie można takie kampanie z powodzeniem prowadzić na rynku wewnętrznym – stwierdza prezes zarządu PZPBM. Aktualnie dominującym segmentem, na którym w Europie sprzedawana jest polska wołowina, jest rynek HoReCa (hotele-restauracje-catering). Być może, że dzięki promocji już niebawem pojawią się możliwości wysyłki mięsa na inne obszary europejskiego rynku, a także poza Wspólnotę.

– Chcielibyśmy docierać do nowoczesnych kanałów i poprzez sieci handlowe pojawić się na półkach sklepów niemieckich, hiszpańskich i francuskich. O to zabiegamy i te rozmowy trwają, to jest też duża szansa dla polskiego sektora wołowiny – wyjaśnia. Choć pojedynczy producenci z Polski wywożą już mięso na rynki zagraniczne, to jednak w świadomości europejskiego klienta pojęcie „polskiej wołowiny” jeszcze nie istnieje. W tej kwestii Polska ma jeszcze duże rezerwy.


Czytaj dalej na następnej stronie...



Tagi:
źródło: