Kategorie
Zobacz również tu
-
Pistacjowy zawrót głowy
2025-04-29 -
Ceny skupu mleka w Polsce
2025-04-29 -
Ceny drobiu w Polsce (20.04.2025)
2025-04-29
Poznaj produkty
-
Przyczepa samozbierająca Rapide seria 1000
2014-04-24 -
Chlewnie
2015-04-17 -
Kombajn do ziemniaków Kwatro DEWULF
2020-10-07
LP inwestują w system przeciwpożarowy
Fala upałów przyczyniła się do ogromnych pożarów w Szwecji i Grecji. W czwartek ogień zniszczył lasy w Niemczech. Niestety wysokie temperatury zagrażają także polskim lasom.

Każdego roku Lasy Państwowe w ramach działań profilaktycznych wykonują nowe pasy lub odnawiają te istniejące. W 2016 r. wykonano 104 km nowych pasów przeciwpożarowych, a odnowiono 4337 km już istniejących pasów.
W tym roku zwiększono również flotę samochodów patrolowo-gaśniczych. Do regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych trafiło 11 nowych samochodów patrolowo-gaśniczych. Do marca przyszłego roku leśna flota przeciwpożarowa wzbogaci się o kolejne 56 samochodów. Jedno z aut trafiło także do wcześniej wspomnianego Nadleśnictwa Rytel.
Samochody patrolowo-gaśnicze to wielozadaniowe terenówki typu pick-up, ze specjalną zabudową przystosowaną do montażu zestawu gaśniczego i zbiornika na wodę o pojemności 400 l. Na dodatkowym wyposażeniu auta znajduje się też podręczny sprzęt gaśniczy m.in. hydronetki, szpadle, węże oraz pilarka.
W przeciwieństwie do ciężkich lub średnich samochodów używanych przez Straż Pożarną atutem tych aut jest waga i lepsze możliwości poruszania się po drogach nieutwardzonych oraz w miejscach, które leżą poza zasięgiem cięższych pojazdów.
Nadleśnictwa, które otrzymają nowe samochody, w większości zaliczają się do najwyższej, I kategorii zagrożenia pożarowego. Jednym z nich jest Nadleśnictwo Żagań, gdzie wybucha średnio 30 pożarów rocznie. Przyczyną części z nich są ćwiczenia prowadzone przez wojsko na poligonie, zajmującym ok. połowę obszaru nadleśnictwa.
Zakup lekkich samochodów o funkcji patrolowo-gaśniczej stanowi część większego projektu ochrony przeciwpożarowej, na który Lasy Państwowe uzyskały wsparcie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko. Bierze w nim udział 135 z 430 nadleśnictw w całej Polsce.
Sprzęt LP obecnie jest używany przy gaszeniu pożarów w Szwecji. Nadleśnictwa Drawsko użyczyło agregat z pompą wysokociśnieniową, który w 2006 r. został kupiony przez ze środków własnych nadleśnictwa.
LP nie tylko inwestują w sprzęt gaśniczy, ale również zapewniają odpowiednie drogi dojazdowe. W lasach zarządzanych przez LP jest 107 tys. km dróg leśnych, aż 50 proc. z nich pełnią również funkcję dróg pożarowych. Obecnie wszystkie nowe lub też remontowane drogi są dostosowywane do standardu potrzebnego autom gaśniczym Straży Pożarnej, tak aby w razie pożaru samochody mogły dojechać w głąb lasu. Dojazdy pożarowe muszą m.in. mieć nośność 10 t, jezdnię o szerokości co najmniej 3 m, a także place manewrowe, mijanki o szerokości 3 m i długości 23 m oraz promienie łuków na skrętach minimum 11 m.
Na system zabezpieczenia lasów przed pożarami składa się wiele elementów. Jednym z ich są także zbiorniki retencyjne. Powstają one w ramach programów tzw. małej retencji na nizinach i w terenach górskich. Te leśne oczka i stawy nie tylko zatrzymują wodę w lesie chroniąc go przed suszą, ale w razie pożaru służą strażakom i leśnikom za punkty czerpania wody. W latach 2016-2022 leśnicy realizują już drugą fazę programów, w ramach działań leśnicy stworzą lub udrożnią kilka tysięcy obiektów, które zmagazynują dodatkowe 2,5 mln m3 wody. Przedsięwzięcie to kosztuje niemal 450 mln zł.
