Obowiązki w zakresie gospodarowania opakowaniami dla grup producentów owoców i warzyw

Ostatni kwartał każdego roku to okres, w którym przedsiębiorcy powoli podsumowują wyniki prowadzonej przez siebie działalności. Jest to również czas na podsumowanie ewidencji opakowań wprowadzanych na rynek krajowy, która pomaga w zrealizowaniu ustawowych obowiązków ich odzysku i recyklingu. W związku z tym, że grupy producentów owoców i warzyw są organizacjami posiadającymi osobowość prawną, obowiązki te dotyczą również ich. Warto o tym pamiętać ze względu na fakt, że ostatni kwartał to ostatni moment na podpisanie umowy z organizacją odzysku.

Obowiązki w zakresie gospodarowania opakowaniami dla grup producentów owoców i warzyw

Opłata produktowa

 

Ustawodawca nie daje możliwości pominięcia rozliczenia wprowadzanych opakowań. Nieosiągnięcie wymaganych poziomów odzysku i recyklingu wiąże się z koniecznością wyliczenia i uiszczenia opłaty produktowej. Kwota tej opłaty zależna jest od masy wprowadzonych opakowań z danej grupy materiałowej, różnicy pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem odzysku/recyklingu oraz stawki jednostkowej opłaty produktowej, która jest określona w rozporządzeniach. Nie da się ukryć, że płacenie opłaty produktowej jest dużo droższe niż realizowanie obowiązków poprzez organizację odzysku.

Co nowego?
 

Jednym z nowych obowiązków jest obowiązek zarejestrowania się przedsiębiorców. Rejestr przedsiębiorców prowadzony będzie przez marszałków województw i nadzorowany będzie przez Ministerstwo Środowiska. Ostatecznym terminem, w którym rejestr powinien zacząć funkcjonować jest styczeń 2016 roku. Po utworzeniu rejestru każdy przedsiębiorca będzie miał 6 miesięcy na złożenie wniosku o wpis do rejestru oraz zapłacenie opłaty rejestrowej. Wprowadzanie produktów w opakowaniach bez tego wpisu będzie niezgodne z prawem i zagrożone wysokimi karami. Niezgodne z prawem będzie też dystrybuowanie produktów w opakowaniach przedsiębiorcy, który nie wpisał się do rejestru. W kolejnych latach obowiązkowe będzie także płacenie opłaty rocznej, aby nie zostać wykreślonym z rejestru. Każdy wpisany do rejestru będzie posiadał indywidualny numer rejestrowy i będzie go musiał umieszczać na wszystkich dokumentach związanych z działalnością podlegającą wpisowi do rejestru.
 

Całkiem nowym obowiązkiem będzie także prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych przez firmy, które wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach. Ustawodawca nie tylko zdefiniował, czym są te kampanie, ale także zobowiązał każdego wprowadzającego do przeznaczenia na ten cel co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym. Jednak i w tej tematyce ustawodawca podaje przedsiębiorcom pomocną dłoń organizacji odzysku, które prowadzą też obowiązkowe kampanie edukacyjne, przeznaczając na to co najmniej 5% kwoty przychodu z przejęcia obowiązku odzysku i recyklingu opakowań. W związku z tym obowiązek edukowania społeczeństwa można zrealizować zlecając działania organizacji odzysku, która reprezentuje danego przedsiębiorcę.
 

Podsumowanie
 

Ostatnie miesiące 2013 roku to ostatnie chwile, aby podpisać umowę z organizacją odzysku opakowań i zredukować koszty związane z wprowadzaniem opakowań na rynek. Nawiązanie współpracy z organizacją odzysku to jednocześnie przerwanie narastania zaległości związanych z opłatą produktową. Obowiązek wpłacenia opłaty produktowej przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wpłata powinna nastąpić. Wybierając Eko Cykl Organizacja Odzysku S.A. przedsiębiorca może być pewny, że obowiązek odzysku i recyklingu zostanie zrealizowany profesjonalnie oraz że przedsiębiorca zostanie objęty fachową pomocą w zakresie gospodarki opakowaniami.



Tagi:
źródło: