Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-10-07
-
Grupa robocza „Owoce i warzywa"
2024-10-03 -
Wartość polskiego importu
2024-10-02
Poznaj produkty
-
Premiksy dla bydła MICHEL
2015-04-27 -
Maszyny leśne
2014-10-16 -
Opryskiwacz Tùrbine-P
2020-08-05 -
Zetor System- ładowacze czołowe - seria ZX
2016-02-26 -
Części zamienne - Filtry odpylające
2016-02-05 -
DYSZE DO OPRYSKIWACZY ALBUZ
2014-02-05
IERiGŻ: Ceny żywności w Polsce na stabilnym poziomie (luty 2015)
W lutym 2015 r. ceny żywności i napojów bezalkoholowych utrzymały się na takim samym poziomie, jak w miesiącu poprzednim w stosunku do wzrostu o 0,8% w styczniu br., podczas gdy w sumie ceny towarów i usług konsumpcyjnych zmalały o 0,1% - poinformowali Krystyna Świetlik i Paweł Wyrzykowski z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Ceny żywności w Polsce
Istotnie podrożały warzywa o 2,3%, przede wszystkim świeże, w tym głównie: ogórki o 23,7%, kapusta o 11,7%, marchew o 8,7% i buraki o 4,9%. Nieznacznie potaniały z kolei: sałata, kapusta kwaszona, ziemniaki i przetwory ziemniaczane. Zmiany cen pozostałych artykułów spożywczych były różnokierunkowe i relatywnie niewielkie. Zwiększyły się ceny owoców o 0,4% i margaryn o 0,6%.
O wzroście cen owoców zadecydowała znacząca zwyżka cen bananów o 10,6%, której towarzyszył spadek cen cytrusów i jabłek po 0,5%. Niezmienne pozostały ceny mąki i mięsa drobiowego.
Obniżyły się ceny: mięsa wieprzowego o 1,6%, tłuszczów wieprzowych o 1,5%, serów dojrzewających o 1,1%, jaj o 1,0%, ryżu o 1%, masła o 0,8%, makaronów o 0,6%, wędlin o 0,5%, mleka spożywczego i napojów bezalkoholowych po 0,2% oraz pieczywa o 0,1%.
W lutym 2015 r. ceny żywności i napojów bezalkoholowych były średnio o 3,7% mniejsze niż w lutym 2014 r., przy spadku cen towarów i usług konsumpcyjnych o 1,6%. Zmalały ceny wszystkich podstawowych grup produktów spożywczych, z wyjątkiem wyrobów cukierniczych. Najbardziej potaniał cukier o 28,8%.
Jak podają Świetlik i Wyrzykowski w kwietniowym Rynku Rolnym, istotnie zmalały ceny warzyw o 11,2%, w tym ziemniaków o 48% i owoców o 8,3%, w tym przede wszystkim jabłek o 29% i cytrusów o 1,4%, przy wzroście cen bananów o 9,7%. W lutym br. za tłuszcze konsumenci płacili przeciętnie o 5,9% mniej niż rok wcześniej.
Ceny tłuszczów wieprzowych obniżały się o 10,8%, masła o 8,8%, olejów roślinnych o 4,1%, a margaryn o 2,8%. Tańsze niż przed rokiem były artykuły mięsne o 3,5%, w tym wieprzowina o 7,2%, drób o 4,8%, przetwory mięsne i wędliny o 1,7%, a mięso wołowe o 1,3%. Całkowite ceny produktów mlecznych zmniejszyły się o 2,7%, głównie za sprawą spadku cen serów dojrzewających o 5,5% oraz mleka spożywczego pitnego o 3,7%.
Ceny jaj były niższe o 1,6%, ryb i owoców morza o 1,3%, a pieczywa i produktów zbożowych o 0,6%. Nieznacznie, bo o 0,3% potaniały napoje bezalkoholowe. W lutym 2015 roku ceny wyrobów cukierniczych były średnio o 0,5% większe niż w analogicznym okresie przed rokiem, o czym zadecydował wzrost cen czekolady o 2,1%.