| Autor: redakcja6

Agritechnica 2013: Cztery złote i 33 srebrne medale za nowości

Wiodące na świecie targi techniki rolniczej Agritechnica, które odbędą się w dniach od 12 do 16 listopada 2013 r. (Dni Ekskluzywne 10 i 11 listopada) na terenie wystawowym w Hanowerze, wyróżnią się fajerwerkiem nowości. Wskazuje na to fakt, że do organizatora wystawy DLG (Niemieckie Towarzystwo Rolnicze) wpłynęły 393 zgłoszenia nowości.

Agritechnica 2013: Cztery złote i 33 srebrne medale za nowości

 

Czujnik wiatru i nachylenia – automatyczna zmiana kierunku wyrzutu w kombajnie zbożowym CLAAS LEXION
CLAAS Vertriebsgesellschaft mbH, Harsewinkel, Niemcy
aala 13, stoisko B05

 
Szczególnie przy dużych szerokościach roboczych równomierny rozkład sieczki jest sporym wyzwaniem, utrudnianym dodatkowo przez wiatr oraz pracę na zboczach. Dotychczas operator musiał korygować kierunek wyrzutu sieczki kierując się kontrolą wzrokową w lusterku wstecznym lub obrazem z kamery. Przy występowaniu wiatru bocznego albo przy pracy na stoku korekta kierunku wyrzutu była niezbędnie konieczna po każdej zmianie kierunku jazdy. Zastosowany przez firmę Claas czujnik wiatru i nachylenia znajduje się na obydwu światłach tylnych kombajnu. Będąc w tym miejscu dzięki swojej płytowej konstrukcji rejestruje on wiatr boczny oraz nachylenie terenu w taki sposób, że odpowiednio do siły wiatru porusza się na boki względnie waha w kierunku pionowym. Wzajemne zniesienie największych wychyleń oraz częstotliwości czujnika sprawia, że wyklucza się tu wpływ nagłych porywów wiatru. Odpowiednio do tego wyrzutnik promieniowy wyrzuca słomę w kierunku przeciwnym do kierunku wiatru bocznego względnie w górę stoku. Zastosowanie czujnika po raz pierwszy umożliwia regulację zapewniającą równomierny rozrzut słomy.  
 
Opti Speed – zmienna prędkość obrotowa wytrząsacza
NEW HOLLAND CNH Niemcy GmbH, Heilbronn, Niemcy
hala 3, stoisko C03

 
W kombajnach z wytrząsaczami straty ziarna na pagórkowatych odcinkach pola są większe, ponieważ przy jeździe w górę albo w dół jest tam zakłócony przepływ materiału, co prowadzi do wzrostu strat. Ponadto istnieje też konieczność dostosowywania częstotliwości wstrząsów do rodzaju młóconego materiału bowiem np. kukurydza ma przy transporcie inne własności niż słoma zboża. System regulacyjny Opti-Speed firmy New Holland zmienia prędkość obrotową wałów wytrząsacza w zależności od nachylenia stoku i rodzaju zbieranego materiału. W czasie jazdy pod górę liczba obrotów jest redukowana natomiast przy jeździe w dół zwiększana. Dzięki temu w obydwu przypadkach grubość warstwy materiału jest taka sama jak przy zbiorze na płaskim terenie co sprawia, że straty ziarna są mniejsze w porównaniu z wytrząsaczami ze stałą ilością obrotów. Ponadto przy zmianie ustawień kombajnu na inny rodzaj ziarna system informacyjny załadowuje odpowiednią dla tego ziarna liczbę obrotów wytrząsacza. Taka regulacja obrotów wałów wytrząsacza w zależności od rodzaju zbioru i warunków pracy ma miejsce po raz pierwszy i dlatego stanowi znaczące udoskonalenie. 
 
CORN HEAD 3,45 M-12
Cressoni F.lli spa, Volta Mantovana, Włochy
hala 13, stoisko A38

 
Podobnie jak we wszystkich przystawkach do kombajnów również i w przystawkach do obrywania kolb kukurydzy rośnie szerokość robocza a tym samym szerokość transportowa.  W przystawkach ze zwykłą techniką ich składania punkty obrotu były dotychczas położone poziomo wzdłuż kierunku jazdy. Przy odstępach pomiędzy rzędami wynoszących 0,75 metra dopuszczalna szerokość transportowa przystawki wynosząca 3.5 metra była już przekroczona poczynając od ośmiu rzędów. Inaczej ma się sprawa w składanej przystawce firmy Cressoni: Jest ona wyposażona w nowy mechanizm obrotowy, który ogranicza szerokość transportową dziesięcio- a nawet i dwunastorzędowych maszyn bez sieczkarni do 3,45 metra. Elementy boczne połączone są z częścią środkową przy pomocy pionowego posuwisto-zwrotnego wału. Przed transportem są one najpierw podnoszone w górę, obracane o 90 stopni wzdłuż kierunku jazdy i następnie mocowane naprzeciwko siebie nad częścią środkową. Nowy mechanizm nie tylko ogranicza szerokość transportową, ale poprawia też widoczność podczas transportu i stanowi dlatego innowacyjne udoskonalenie.  


Tagi:
źródło: