| Autor: redakcja1

Co ze wsparciem producentów wieprzowiny?

Minister J.K. Ardanowski zaznaczył, że strona polska nieustannie podejmuje działania na rzecz zmniejszania zasięgu obszaru zagrożenia oraz prowadzi szereg innych działań w celu poprawy sytuacji producentów trzody chlewnej. Działania zarówno Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak i Głównego Lekarza Weterynarii mają na celu ograniczenie obowiązujących restrykcji.

Co ze wsparciem producentów wieprzowiny?
Odnosząc się do pomocy dla producentów rolnych prowadzących chów lub hodowlę świń na obszarach z ograniczeniami, na wyrównanie kwoty dochodu uzyskanej ze sprzedaży świń, o której mowa w § 13o rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U z 2015 r. poz. 187 z późn. zm.) uprzejmie informuję, że pomoc ta mogła być udzielana zgodnie ze zgłoszeniem do Komisji Europejskiej do 31 grudnia 2019 r. Uwzględniając powyższe w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji na 2020 r. nie zostały zaplanowane środki na udzielanie tej pomocy.
 
Jednocześnie, przypadku wygospodarowania oszczędności w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozważona zostanie możliwość uruchomienia pomocy dla producentów rolnych prowadzących chów lub hodowlę świń na obszarach z ograniczeniami na wyrównanie kwoty dochodu uzyskanej ze sprzedaży świń.
 
Odnosząc się do kwestii regionalizacji w związku z afrykańskim pomorem świń (ASF) informuję, że kryteria regionalizacji, którymi posługuje się Komisja Europejska przy ustalaniu zasięgu obszarów ochronnego, objętego ograniczeniami i zagrożenia, określone są w dokumencie SANTE/7112/2015/Rev.3. Dokument ten dostępny jest na stronie internetowej Komisji Europejskiej pod adresem: https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/animals/docs/ad_control-measures_asf_wrk-doc-sante-2015-7112.pdf
 
Zgodnie z powyższym, ustalając zasięg obszaru zagrożenia, Komisja Europejska oprócz podziału administracyjnego kraju bierze pod uwagę takie parametry jak geograficzne aspekty związane z lokalizacją ogniska choroby, obecność istotnych naturalnych lub sztucznych barier, czy przebieg choroby. W praktyce, w przypadku wystąpienia ogniska ASF u świń w gospodarstwie, do części III załącznika do decyzji wykonawczej Komisji nr 2014/709/UE („niebieska strefa"), dodawany jest obszar sięgający około 10 - 20 km wokół ogniska. Dodatkowo, sytuacja może ulegać modyfikacjom w przypadku wystąpienia kolejnych ognisk choroby w sąsiadujących jednostkach administracyjnych.
 
Zgodnie z przedmiotowymi kryteriami zniesienie obszaru zagrożenia, czyli tzw. „niebieskiej strefy”, jest możliwe po upływie 12 miesięcy od ostatniego stwierdzonego ogniska na określonym terytorium. Okres ten może zostać skrócony do 3 miesięcy w przypadku gdy na danym terenie liczba ognisk była ograniczona, a wszystkie gospodarstwa niekomercyjne, w których wymogi bioasekuracji nie zostały zachowane, zostały zlikwidowane.
 
Przepisy ustanowione na poziomie Unii Europejskiej (UE) dotyczące środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń obowiązują na jednolitych zasadach wszystkie państwa członkowskie UE. Powyższe zasady zostały określone w decyzji wykonawczej Komisji 2014/709/UE, która została wdrożona w polskim porządku prawnym w przepisach rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń (Dz. U. z 2018 r., poz. 290 z późn. zm.).
 
Zarówno sytuacja epizootyczna w zakresie ASF Polsce, jak i związany z nią zasięg obszarów objętych restrykcjami uwzględnianych w ww. decyzji wykonawczej Komisji, są ocenianie przez polskie służby weterynaryjne na bieżąco, przy czym Główny Lekarz Weterynarii podejmuje systematyczne działania na rzecz zmniejszania zasięgu obszaru zagrożenia. Po upływie ww. terminów na bieżąco składane są do Komisji Europejskiej wnioski o zniesienie poszczególnych obszarów wymienionych w części III załącznika do decyzji wykonawczej Komisji nr 2014/709/UE i przeniesienie ich do części II ww. załącznika. Komisja Europejska ocenia składaną przez stronę polską dokumentację i, jeśli uzna wyniki monitoringu oraz podjętych działań za zadowalające, przedstawia projekt zmiany załącznika do ww. decyzji, który jest poddawany pod glosowanie przez wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej.


Tagi:
źródło: