| Autor: redakcja1

Analiza rynku drobiu i jaj (Q1 2014 r.)

Na przestrzeni lutego i marca 2014 r. odnotowano wzrosty cen kurcząt brojlerów, w związku z czym średnia cena żywca w I kw. zwiększyła się w odniesieniu do poprzedniego kw. o 2%,czyli do poziomu 3,64 zł/kg – podaje Bank BGŻ.

Analiza rynku drobiu i jaj (Q1 2014 r.)
W następnych miesiącach można oczekiwać, że popyt na polski drób na rynku krajowym jak i zagranicznym będzie w dalszym ciągu rosnąć. Wzrost podaży może być jednak silniejszy niż zmiany popytu. Poza tym koszty produkcji drobiu w II kw. br. mogą nieznacznie wzrosnąć.
 
Wynika to również z prognozowanej niewielkiej zwyżki cen pasz w II kw. br. Niemniej jednak w kolejnych miesiącach tego roku oczekuje się obniżek cen pszenicy, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w mniejszych cenach pasz, czyli w III kw. br. będą oscylować w przedziale 3,51-3,81 zł/kg żywca.
 
Wszystkie te czynniki oddziałują także na rynek indyków. Jak wynika z danych GUS liczba wstawień piskląt indyczych w I kw. br. zwiększyła się w skali roku o 15%. Wyższa podaż indyków w tym roku powinna trafić na rynek w okresie od czerwca do końca lipca. Z jednej strony, jest to czas kiedy występują sezonowe wzrosty cen żywca, ale tak spory przyrost produkcji może hamować podwyżki cen. Dlatego też ta sytuacja znajdzie odzwierciedlenie w cenach indyków na poziomie 5,53-5,93 zł/kg w III kw. bieżącego roku.
 
Na rynku jaj od początku br. notuje się względną równowagę po stronie popytu i podaży, na co wskazywałyby minimalne wahania cen. Również okres Świąt Wielkanocnych nie przyniósł znacznych wzrostów. Jak wynika z danych MRiRW w tygodniu 31.03-6.04 indeks cen jaj BGŻ zwiększył się do 31,3 zł/100 sztuk. Był to maksymalny poziom odnotowany w okresie styczeń-maj 2014 r. i o 4% większy niż średnia cena jaj konsumpcyjnych w I kw. 2014 roku.
 
W przypadku unijnego rynku to od połowy marca ceny jaj wykazywały tendencje malejące. Obserwując zmiany cen od marca do połowy maja, można zauważyć, że spadły one na rynku EU o 8% - 11 Euro/100 kg. Prawdopodobnie ta zniżkowa tendencja wyhamuje w połowie II kw. i od czerwca występować będą nieznaczne podwyżki cen. Może to wywierać presję na wzrosty cen na rynku krajowym, przez co cena jaj konsumpcyjnych w Polsce w III kw. 2014 r. będzie ok. 1-3% większa niż w poprzednim kwartale.


Tagi:
źródło: