W sprawie przepisów dotyczących ewidencji gruntów i budynków

Na wstępie należy wskazać, że przytoczone przez Pana Prezesa przepisy załącznika nr 6 do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków w sposób jednoznaczny określają przesłanki zaliczania gruntów do poszczególnych użytków gruntowych, w tym oznaczania gruntów jako „drogi”.

W sprawie przepisów dotyczących ewidencji gruntów i budynków
Składanie uwag i zarzutów w ramach opisanej wyżej procedury nie powoduje konieczności ponoszenia kosztów wytworzenia dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej przez osobę je zgłaszającą.
 
Jeżeli wskazanie nieprawidłowości w ewidencji gruntów i budynków zostanie zgłoszone z uchybieniem wskazanych wyżej możliwości, takie zgłoszenie traktuje się, zgodnie z art. 24a ust. 12 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, jako wniosek o zmianę danych w tej ewidencji. Wniosek ten powinien wskazywać na dokumentację geodezyjną przyjętą do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego stanowiącą podstawę proponowanych do wprowadzenia zmian. Oznacza to, zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, że w przypadku żądania wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków konieczność dostarczenia dokumentów geodezyjnych, kartograficznych i innych niezbędnych do wprowadzenia zmian nie jest przesłanką formalną wniosku o wszczęcie postępowania, lecz przesłanką o charakterze materialnym - złożenie stosownych dokumentów nie jest konieczne do wszczęcia postępowania, lecz do załatwienia sprawy zgodnie z żądaniem strony. Jeżeli strona nie złoży odpowiednich dokumentów lub przedstawione przez nią dane nie uzasadniają konieczności wprowadzenia zmian - organ wyda decyzję odmowną.
 
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia należy stwierdzić, iż obecne regulacje prawne w sposób wystarczający zabezpieczają interesy podmiotów, których grunty zostały objęte procedurą modernizacji gruntów i budynków.
 
Nawiązując do wniosku Pana Prezesa odnoszącego się do zmian w przepisach dotyczących gruntów i budynków, uprzejmie informuję, że przez ewidencję gruntów i budynków należy rozumieć system informacyjny zapewniający gromadzenie, aktualizację oraz udostępnianie, w sposób jednolity dla kraju, informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych podmiotach władających lub gospodarujących tymi gruntami, budynkami lub lokalami. Rolą tej ewidencji jest więc jedynie gromadzenie informacji na temat stanu faktycznego dotyczącego nieruchomości, a nie regulowanie zawartymi w niej oznaczeniami wysokości obciążeń podatkowych.
 
Co prawda, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, podstawę wymiaru podatków i świadczeń stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków, to wysokość tych podatków i świadczeń lub rezygnacja z ich pobierania pozostaje poza właściwością Ministra Inwestycji i Rozwoju.
 
Postulaty dotyczące zmiany przepisów dotyczących naliczania bądź zwolnień z obciążeń podatkowych dotyczących konkretnych stanów faktycznych lub podmiotów należy kierować bezpośrednio do Ministra Finansów. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej4 minister właściwy do spraw finansów publicznych odpowiada w szczególności za realizację dochodów z podatków bezpośrednich, pośrednich oraz opłat.


Tagi:
źródło: