| Autor: mikolaj

Polski eksport artykułów rolno-spożywczych wzrósł o 5,5% do 9,3 mld euro

W pierwszym pięciu miesiącach 2015 r. wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 9,3 mld euro. W porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku jest to wzrost o około 480 mln euro, czyli o 5,5%.

Polski eksport artykułów rolno-spożywczych wzrósł o 5,5% do 9,3 mld euro

Eksport artykułów rolno-spożywczych z Polski

– Jest coraz bardzie prawdopodobne, że w tym roku sprzedamy żywność na rekordowym poziomie 25 mld euro. A to wszystko mimo wciąż obowiązującego rosyjskiego embarga – mówi minister rolnictwa Marek Sawicki.

Federacja Rosyjska to tradycyjnie ważny odbiorca polskich produktów rolno-spożywczych. W 2013 r. polski eksport od Rosji wyniósł 1 252 mln euro (wzrost o 19% w stosunku do roku poprzedniego), co stawiało Rosję na 3. miejscu w polskim eksporcie rolno-spożywczym, po Niemczech i Wielkiej Brytanii.


W 2014 r. strona rosyjska wprowadziła szereg zakazów dla polskich produktów rolno-spożywczych. Były to m.in.: od 1 sierpnia 2014 r. zakaz importu wybranych owoców i warzyw z Polski, w tym jabłek, zaś od 7 sierpnia 2014 r. – roczny zakaz importu wielu produktów spożywczych, m.in. z krajów UE, w tym z Polski, którego obowiązywanie przedłużono w czerwcu 2015 r. o kolejny rok, tj. do sierpnia 2016 r. Jeszcze wcześniej, bo  27 stycznia 2014 r. Federacja Rosyjska wprowadziła też ograniczenia w imporcie trzody chlewnej, wieprzowiny, produktów wieprzowych z państw UE, w tym Polski, w związku z wystąpieniem przypadków afrykańskiego pomoru świń u dzików i świń.

Wprowadzone zakazy spowodowały faktyczne zablokowanie rynku rosyjskiego dla wielu towarów rolno-spożywczych i w konsekwencji spadek wartości eksportu tych towarów do Rosji. W pierwszych 5 miesiącach tego roku wartość sprzedaży do Rosji to 152 mln euro wobec 345 mln w stosunku do okresu  I-V 2014. To spadek o blisko 70%.

W tej sytuacji polskie firmy sektora rolno-spożywczego zostały zmuszone do przyspieszenia działań na rzecz dywersyfikacji rynków zbytu, w tym poszukiwania partnerów nawet na odległych rynkach. Zaradność polskich przedsiębiorców oraz ofensywa dyplomatyczna MRiRW zmierzająca do otwierania nowych rynków zbytu przyniosła pozytywne efekty.

Czytaj dalej na następnej stronie...



Tagi:
źródło: