| Autor: mikolaj

Polski eksport artykułów rolno-spożywczych wzrósł o 5,5% do 9,3 mld euro

W pierwszym pięciu miesiącach 2015 r. wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 9,3 mld euro. W porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku jest to wzrost o około 480 mln euro, czyli o 5,5%.

Polski eksport artykułów rolno-spożywczych wzrósł o 5,5% do 9,3 mld euro

Według ostatecznych danych wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych w 2014 roku wyniosła 21,9 mld euro (20,4 mld. euro w 2013 r.), co w stosunku do 2013 roku oznaczało wzrost o około 1,5 mld euro, tj. o 7,1%.


Oznacza to, że spadek eksportu towarów rolno-spożywczych do Rosji został skompensowany ulokowaniem tych towarów na innych rynkach zbytu. Polskie produkty cieszą się stale rosnącym zainteresowaniem zagranicznych odbiorców. Należy zwrócić uwagę na znaczący wzrost ich eksportu do państw Bliskiego Wschodu, Azji i Afryki.

Wysoki eksport pszenicy i mięsa drobiowego

W okresie I-V 2015 roku największy wzrost wartości eksportu w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku odnotowano w handlu z Egiptem. Sprzedaż do tego kraju wzrosła ponad trzykrotnie, osiągając poziom około 112 mln EUR (w okresie I-V 2014 roku było to tylko 37 mln EUR), głównie w wyniku znaczącego eksportu pszenicy. Sprzedaż dużej partii pszenicy przyczyniła się do istotnego wzrostu polskiego eksportu m.in. do Arabii Saudyjskiej (wzrost o 47%), Maroka (wzrost o 38%), Kenii (9-krotny wzrost), Sudanu (3-krotny wzrost), Jordanii (ponad 2-krotny wzrost) oraz Tanzanii (28-krotny wzrost). W efekcie, łączna wartość sprzedanych towarów rolno-spożywczych do Arabii Saudyjskiej wyniosła 129 mln EUR, do Maroka – 59 mln EUR, do Kenii – 36 mln EUR, do Sudanu - 26 mln EUR, do Jordanii – 19 mln EUR, zaś do Tanzanii – 15 mln EUR.

Wzrost sprzedaży mięsa drobiowego oraz podrobów zwierzęcych do Hongkongu wpłynął na 27% wzrost eksportu do tego kraju do poziomu 52 mln EUR z 41 mln EUR w okresie I-V 2014 roku. Większe zainteresowanie mięsem drobiowym z Polski przez odbiorców w Beninie, wpłynęło na wzrost eksportu do tego państwa o 26%, osiągając wartość 20 mln EUR. Większa niż przed rokiem sprzedaż mleka w proszku wpłynęła na wzrost o 58% wartości sprzedaży polskich towarów do Wietnamu. Wartość eksportu na ten rynek wyniosła 43 mln EUR. Większy eksport m.in. cukru do Izraela spowodował, że wartość sprzedaży na ten rynek wzrosła o 44% do wartości 57 mln EUR.

Znaczący wzrost wartości sprzedaży towarów rolno-spożywczych odnotowano również m.in. do takich państw jak: Chorwacja, Włochy, Grecja Cypr, Szwajcaria, Francja, Republika Czeska, a także za sprawą m.in. soku jabłkowego wzrósł eksport do USA i Kanady.



Tagi:
źródło: