Polskie rolnictwo XXI wieku – jak budować przewagę konkurencyjną?

W minionym tygodniu w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej odbyła się konferencja prasowa „Polskie rolnictwo XXI wieku – jak budować przewagę w konkurencji?”, w której udział wzięli Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marek Sawicki, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej Andrzej Arendarski, kierownik Zakładu Prawa Rolnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Dr hab. Paweł Czechowski oraz Katarzyna Oponowicz ze Związku Polskie Mięso i Agnieszka Maliszewska z Polskiej Izby Mleka.

Polskie rolnictwo XXI wieku – jak budować przewagę konkurencyjną?

Na skutek wdrażania  programów LEADER i Odnowa i Rozwój Wsi, skierowanych do samorządów, widać zmiany jakie zaszły w infrastrukturze obszarów wiejskich. Jak zaznaczył minister Sawicki,  Polska potrafiła wykorzystać obecność w Unii Europejskiej a zaabsorbowane w ciągu 10 lat 50 mld Euro daje konkretne efekty. Z kraju importera żywności netto staliśmy się państwem o silnym eksporcie na rynki światowe. Szef resortu rolnictwa odniósł się też do kryzysu związanego z rosyjskim embargiem. Jego zdaniem utrata rosyjskiego rynku, który choć jest bardzo chłonny i wygodny przez swoją bliskość geograficzną, ale niestabilny ze względu na ciągle zmieniającą się sytuację polityczną, spowodowała konieczność dywersyfikacji i pozyskanie nowych rynków zbytu.


Ministerstwo rolnictwa już od 2008 roku poszukuje nowych partnerów eksportowych. Jak zaznaczył minister Sawicki, o ile w UE, ze względu na zunifikowane przepisy fitosanitarne i weterynaryjne, przedsiębiorcy radzą sobie bez pośrednictwa rządów i ministrów, to do krajów poza unijnych konieczne jest podejmowanie misji handlowych na szczeblu rządowym. Dlatego MRiRW i podległe mu agencje od 2008 roku uczestniczą w najważniejszych światowych imprezach wystawienniczych, organizują razem z przedsiębiorcami branży rolno – spożywczej liczne misje handlowe. Wszystkie te działania przynoszą efekty w postaci obecności polskich produktów na 75 rynkach całego świata, a od niedawna uzyskaliśmy dostęp do rynku japońskiego dla polskiej wołowiny, Ukraina chce importować polskie mięso wieprzowe i jego przetwory (z wyłączeniem woj. podlaskiego, pod określonymi warunkami) i także wołowinę,  od sierpnia br. możemy eksportować do Białorusi mięso przeżuwaczy i ich materiał biologiczny. Kilka dni temu Singapur przekazał listę warunków dotyczących uznania regionalizacji w zakresie ASF,  które strona polska musi spełnić. W przypadku wypełnienia wymogów strony singapurskiej, będzie możliwe wznowienie eksportu wieprzowiny z Polski.

Również Chile poinformowało o otwarciu dostępu dla polskiej wieprzowiny, żelatyny i kolagenu. Mamy pozytywne sygnały płynące z Mołdawii, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Indii, Chin i Iranu. Minister Marek Sawicki zaznaczył, że pomimo rosyjskiego embarga i zawirowań w handlu zagranicznym w związku z wystąpieniem w Polsce ASF, wartość eksportu produktów rolno – spożywczych ma tendencje wzrostową i za pierwsze 9 m-cy tego roku wyniosła ponad 15 mld Euro, przy 20 mld EUR w całym w roku ubiegłym. Jeśli ta tendencja utrzyma się również w IV kwartale br. to możliwe są do osiągnięcia ubiegłoroczne wyniki.


Wiceprzewodniczący Komitetu Rolnictwa i Obrotu Rolnego KIG Henryk Antosiak referując rolę eksportu i zdobywania nowych rynków w rozwoju polskiego rolnictwa odniósł się do założeń w PROW 2014-2020 i zaznaczył, że zawarte w nim wsparcie dla gospodarstw trzodowych to dobry kierunek. Z kolei Katarzyna Oponowicz reprezentująca Związek Polskie Mięso i Agnieszka Maliszewska z Polskiej Izby Mleka  podziękowały ministrowi Sawickiemu za zorganizowanie niezwykle owocnej misji handlowej do Kazachstanu. Jak zaznaczyły; takich misji polscy przedsiębiorcy potrzebują więcej. W odpowiedzi Minister zadeklarował wszelkie wsparcie i zaoferował udział w najbliższym wyjeździe do Emiratów Arabskich i innych planowanych delegacjach handlowych.

Biorący również udział w konferencji prof. Paweł Czechowski z Uniwersytetu Warszawskiego referując zmiany w strukturze rynku rolniczego zwrócił uwagę na specyfikę polskich produktów, które zdobywają coraz większe uznanie i popularność. Zauważył, że zwłaszcza polskie produkty regionalne ze względu na swoje walory smakowe i znakomitą jakość mogą być hitem eksportowym, aczkolwiek potrzebna jest im większa promocja

Andrzej Arendarski podsumowując konferencję podkreślił wysoki poziom dyskusji i niezwykle ciekawą wymianę poglądów wśród uczestników. Na zakończenie wyraził poparcie dla działań Ministra w zakresie intensywnego poszukiwania rynków eksportowych dla polskich produktów.



Tagi:
źródło: