| Autor: redakcja1

Program rozwoju głównych rynków rolnych w Polsce - główne założenia

W związku z kryzysem na rynku mięsa i mleka prowadzone były od dłuższego czasu prace na forum Unii Europejskiej, które miały na celu wytworzenie odpowiednich instrumentów odnoszących się do regulacji rynków rolnych w perspektywie finansowej 2014-2020. Po negocjacjach z krajami wspólnotowymi, Komisja Europejska postanowiła przeznaczyć dodatkowe środki z budżetu unijnego, w kwocie 500 mln euro na poprawę sytuacji na tych rynkach.

Program rozwoju głównych rynków rolnych w Polsce - główne założenia
W przypadku rynku owoców i warzyw po przeprowadzonej analizie SWOT przedstawiającej słabe i mocne strony sektora oraz jego szanse i zagrożenia opublikowano cele i główne wyzwania dla tego rynku w nadchodzącej przyszłości, w tym między innymi:
 
1) Wzmocnienie współpracy pomiędzy producentami owoców i warzyw:
a) upowszechnianie tworzenia organizacji producentów owoców i warzyw,
b) zwiększanie potencjału istniejących organizacji producentów owoców i warzyw oraz upowszechnianie tworzenia zrzeszeń organizacji producentów.
 
2) Upowszechnienie obrotu dokonywanego na podstawie umów dostaw:
a) wprowadzenie obowiązku zawierania umów na dostawy,
b) uruchomienie platformy żywnościowej (platformy sprzedażowej OTC).
 
3) „Skrócenie” łańcucha marketingowego (eliminacja ogniw pośredniczących w handlu owocami i warzywami działania sprzedaż przez rolników):
a) upowszechnienie tworzenia organizacji producentów owoców i warzyw,
b) upowszechnienie sprzedaży żywności przez rolników (tzw. rolniczy handel detaliczny).
 
4) Ograniczanie kosztów produkcji owoców i warzyw:
a) upowszechnienie tworzenia organizacji producentów owoców i warzyw oraz zrzeszeń organizacji producentów,
b) upowszechnienie realizacji przez producentów owoców i warzyw działania PROW 2014-2020 pn. Restrukturyzacja małych gospodarstw.
 
5) Stymulacja popytu wewnętrznego oraz zewnętrznego.
 
6) Właściwe wdrażanie instrumentów wsparcia rynku (działania: wdrażanie programów operacyjnych, instrumenty zarządzania kryzysowego:
a) upowszechnienie wdrażania programów operacyjnych przez organizacje producentów owoców i warzyw,
b) upowszechnienie korzystania przez organizacje producentów z przysługującej wyłącznie im możliwości działań mających na celu ograniczenie podaży owoców i warzyw w sytuacjach kryzysowych .


Tagi:
źródło: