| Autor: redakcja1

Podsumowanie programu „Owoce i warzywa w szkole”

Program Owoce i warzywa w szkole, jako działanie finansowane ze środków Unii Europejskiej podlega regularnej ocenie skuteczności mającej wykazać, czy i w jakim stopniu realizuje on zakładane cele.

Podsumowanie programu „Owoce i warzywa w szkole”
2) WIEDZA NA TEMAT ZDROWEGO ODŻYWIANIA DZIECI
 
Program na przestrzeni lat wpłynął korzystnie na wiedzę dzieci w różnych aspektach związanych Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych ze spożyciem owoców i warzyw. W trakcie kolejnych lat uczestnictwa w programie wiedza dzieci odnośnie zalecanej do codziennego spożycia liczby porcji owoców i warzyw sukcesywnie rosła. W I klasie prawidłowej odpowiedzi potrafiło udzielić jedynie ok. 30% dzieci, a na zakończenie udziału w programie w III klasie było to już prawie 60% dzieci, przy czym wśród dzieci nieuczestniczących w programie ten odsetek wyniósł w III klasie jedynie 31,5%!
 
Większa wiedza wśród dzieci uczestniczących w programie dotycząca zalecanych ilości porcji warzyw i owoców niż wśród dzieci nieuczestniczących utrzymała się nawet rok po zakończeniu programu. Większość dzieci deklarowała, że nauczyciel przekazywał informacje że warzywa i owoce są dobre dla zdrowia - 93,6%, ile warzyw i owoców spożywać – 76%, że owoce i warzywa należy konsumować codziennie - 85,4%.
 
Mimo tych pozytywnych deklaracji po trzech latach działań edukacyjnych w tym zakresie, w dalszym ciągu 40% dzieci nie potrafi prawidłowo wskazać, że powinno spożywać 5 porcji owoców i warzyw dziennie, a 25% nie wie, że owoce i warzywa są dobre dla zdrowia.
 
Dzięki udziałowi w programie z roku na rok wzrasta wiedza i świadomość dzieci odnośnie konsumpcji owoców i warzyw. Jednakże osiągnięte rezultaty nadal są niewystarczające. Informacje na temat zdrowego odżywiania przekazywane w szkołach mogą nie być przez dzieci wystarczająco przyswajane, a forma przekazu może być nieodpowiednia.
 
Według FAMMU/FAPA, realizacja działań edukacyjnych przez szkoły wymaga wsparcia i wzmocnienia, tak aby działania te skutecznie i trwale wpłynęły na zachowania żywieniowe dzieci oraz ich wiedzę. Kluczowe jest wsparcie szkół i nauczycieli materiałami edukacyjnymi i dydaktycznymi, które pozwolą efektywnie wykorzystać narzędzie takie jak program dla szkół.
 
Poza tym zaprezentowany przez ARR raport krótko podsumował zagadnienia edukacji rodziców w zakresie zdrowego żywienia swoich dzieci, nastawienia dzieci do jedzenia owoców i warzyw oraz och preferencji smakowych, tj. ulubione owoce to jabłka, truskawki, maliny i banany, a ulubione warzywa to ogórek, marchew i sałata. Najmniej lubiane, a zarazem najmniej znane to cukinia i szpinak. Program istotnie wpłynął na akceptację i polubienie papryki. Ponadto raport poruszył kwestie nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej dzieci.
 
Bazując na wnioskach z przeprowadzonego badania, aby nowy Program dla szkół realizowany w kolejnych latach szkolnych stanowił skuteczne narzędzie w celu zwiększenia spożycia warzyw i owoców przez uczniów oraz poprawy ich wiedzy i nawyków żywieniowych należy:
  • kontynuować w kolejnych latach bezpłatne udostępnianie porcji owoców i warzyw, przez jak najdłuższy okres w roku szkolnym i w odpowiedniej częstotliwości,
  • kontynuować działania towarzyszące, które powinny być efektywnie realizowaną częścią programu(atrakcyjne i dopasowane do wieku dzieci),
  • wesprzeć szkoły w realizacji ww. działań np. pakietem materiałów edukacyjnych do wykorzystania przez nauczycieli,
  • objąć działaniami rodziców w celu edukacji w zakresie prawidłowego żywienia, a także zachęcić ich do współpracy ze szkołą w tym zakresie.


Tagi:
źródło: