Kategorie

Poznaj produkty


| Autor: redakcja3

Posiedzenie grupy roboczej Copa-Cogeca "Promocja"

Dnia 3 lipca w Sekretariacie Komitetów Copa-Cogeca w Brukseli odbyło się posiedzenie grupy roboczej „Promocja”. Podczas tego posiedzenia poruszono następujące tematy: wybory Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego grupy, reforma systemu promocji produktów rolnych, informacje na temat programów przyjętych w marcu 2013r., przygotowanie posiedzenia grupy konsultacyjnej.

Posiedzenie grupy roboczej Copa-Cogeca
Na początku posiedzenia odbyły się wybory na stanowisko przewodniczącego i wice przewodniczego grupy roboczej. Pan Jerzy Wierzbicki z Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych został wybrany na stanowisko Przewodniczącego grupy. Pan Ciambrello (Włochy) został wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego grupy.

Następnie, nowo wybrany przewodniczący poinformował, że jeśli chodzi o grupę konsultacyjną, Copa-cogeca zgłosiła Pana Christina Jochuma na stanowisko przewodniczącego tej grupy, ale przedstawiciele przemysłu chcą również przedstawić swoją kandydaturę, dlatego tak ważne jest, aby wszyscy byli obecni na posiedzeniu grupy konsultacyjnej  i aby poparli kandydaturę pana Jochuma. Pan Wierzbicki zachęcał również Komisję Europejską do jak najszybszej publikacji wniosków ustawodawczych w sprawie unijnej polityki promocji. W ubiegłym roku Komisja Europejska przedstawiła komunikat w tym temacie. P. Wierzbicki przeanalizuje możliwości wzmocnienia promocji europejskich produktów rolnych na rynku wewnętrznym i rozwijających się rynkach światowych, w ramach nowej polityki. Omawiając główne elementy, które powinny znaleźć się we wnioskach ustawodawczych, p. Wierzbicki powiedział - W kontekście wyzwań przed jakimi stają rolnicy, potrzebujemy silnej polityki pozwalającej na promocję produktów rolnych na rynku wewnętrznym i rynkach rozwijających się, jak Chiny czy Indie. Polityka promocji odgrywa ważną rolę, zapewniając rozpoznawalność unijnych produktów w Europie i na świecie. Ze względu na znaczne zróżnicowanie europejskiej produkcji potrzebujemy elastycznych programów obejmujących jak najwięcej produktów - . - Europejscy producenci i spółdzielnie stworzyły wiele znaków towarowych, które pozwalają im na zwiększenie wartości produkcji. W celu zwiększenia synergii trzeba ułatwić możliwość łączenia działań UE, krajowych i prywatnych. Należy również uelastycznić zasady obejmujące promocję pochodzenia produktów. Należy ograniczyć listę produktów objętych unijnym systemem promocji do produktów rolnych i produktów objętych unijnymi przepisami jakości. Równocześnie trzeba aktualizować wykaz produktów kwalifikujących się do wsparcia z tytułu promocji, tak by odzwierciedlał on potrzeby sektorów i oczekiwania konsumentów - dodał. - Co więcej, dobrze byłoby uprościć procedury administracyjne i wprowadzić jasny rozdział zadań między Komisją a władzami krajowymi – jest to jeden z głównych postulatów Copa-Cogeca. Wymagania administracyjne związane ze zgłaszaniem propozycji programów i ich wdrażaniem są obecnie nadmiernie złożone i czasochłonne, co często prowadzi do niewystarczającego wykorzystania programów promocyjnych. Uproszczone instrumenty będą bardziej atrakcyjne dla podmiotów. Trzeba stworzyć europejską platformę wymiany dobrych praktyk w celu promowania synergii pomiędzy państwami członkowskimi i/lub sektorem prywatnym. Platforma ta mogłaby być użyteczna w rozwiązywaniu problemów oraz ułatwiłaby przepływ informacji oraz koordynację działań promocyjnych na rynkach wewnętrznych i zewnętrznych. Po tym jak osiągnięto porozumienie odnośnie reformy wspólnej polityki rolnej (WPR), Komisja powinna przyjąć nowe wnioski ustawodawcze, które uzupełnią reformę, gdyż potrzebujemy lepiej ukształtowanych i skuteczniejszych instrumentów promocji europejskich produktów, które będą korzystne dla rolników i spółdzielni, pozwalając im na wzmocnienie ich pozycji i uzyskanie wyższych przychodów z rynku - podsumował pan przewodniczący.

Następnie Pani Cynthia Benites z Sekretariatu Copa-Cogeca przedstawiła punkt dotyczący przyjętych programów promocyjnych. Poinformowała ona uczestników, że Komisja Europejska zatwierdziła 2tai2 programy na 36 przedstawionych propozycji.  16 programów dotyczy rynku wewnętrznego a 2 pozostałe są opracowane jako programy wielonarodowe. Obejmują one oliwę z oliwek, mleko i przetwory mleczne, owoce i warzywa, wino, jaja oraz produkty ekologiczne.


Tagi:
źródło: