Kategorie

Poznaj produkty


| Autor: redakcja3

Uwagi KRIR w sprawie programu rolnośrodowiskowo-klimatycznego PROW 2014-2020

11 lipca br. Zarząd KRIR przekazał uwagi do koncepcji programu rolnośrodowiskowo–klimatycznego PROW 2014-2020. Państwa członkowskie udostępniają wsparcie w ramach tego środka na obszarze całego swojego terytorium zgodnie ze swoimi krajowymi, regionalnymi lub lokalnymi szczególnymi potrzebami i priorytetami.

Uwagi KRIR w sprawie programu rolnośrodowiskowo-klimatycznego PROW 2014-2020
Środek ten powinien być ukierunkowany na zachowanie, jak również promocję niezbędnych zmian w praktykach rolniczych, które mają pozytywny wkład do środowiska i klimatu. Włączenie tego środka do programów rozwoju obszarów wiejskich jest obowiązkowe. Zobowiązania rolnośrodowiskowo-klimatyczne są podejmowane na okres 5 do 7 lat.

W swoim wystąpieniu Zarząd KRIR wniósł m.in.  o usunięcie z wykazu beneficjentów „innych zarządców gruntów” oraz wyraził przekonanie, że dla obszarów NATURA 2000 powinno zostać stworzone wyodrębnione działanie, które pokrywałoby straty związane z utrudnionym gospodarowaniem na tych terenach. 

Pozostałe uwagi:
  • Zarząd KRIR jest przeciwny wprowadzeniu obowiązkowego szkolenia dla rolników rozpoczynających PRŚK. Taką rolę spełniają doradcy rolnośrodowiskowi opracowując plan RS, który jest podstawowym źródłem informacji dla rolnika o sposobie realizacji i zasadach uczestnictwa w programie rolnośrodowiskowym.
  • Pakiet 1. Rolnictwo zrównoważone. W opinii samorządu rolniczego wymóg stosowania w płodozmianie roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych o powierzchni co najmniej 20% co rocznie jest zbyt wysoki. Zarząd KRIR proponuje ustanowienie tej powierzchni na maksymalnym poziomie 10%.
    Dygresywność:  płatność powinna być zarówno do GO jak i TUZ (ale w powiązaniuz produkcją zwierzęcą – 0,5DJP), jednak nie powinno się stosować pułapów. W całym kraju płatność powinna być jednakowa.
  • Pakiet 2. Cenne siedliska na trwałych użytkach zielonych poza obszarami Natura 2000. W opinii Zarządu KRIR należy odejść od wymogu pozostawiania powierzchni nieskoszonej. Samorząd rolniczy jest również za możliwością  pozostawienia w stogu skoszonej biomasy.
  • Pakiet 5. Ochrona gleb i wód. Pakiet 5 w całości powinien obszarem działania obejmować cały kraj, a nie tylko tereny zagrożone erozją i obszary problemowe o niskiej zawartości próchnicy.
  • Pakiet 6. Strefy buforowe i miedze śródpolne. Zarząd KRIR jest za wariantem 1, polegajacym na śródpolnych pasów roślin miododajnych (Pożytki pszczele), ale bez powiązania z rodzinami, gdyż często zdarza się, że tereny na których zakłada się śródpolne pasy roślin miododajnych są daleko od gospodarstwa i utrudnia to opiekę nad rodzinami pszczelimi.  
 
W kwestii „zalesiania” Zarząd KRIR wnioskował o:
  • waloryzację premii.
  • zmniejszenie minimalnej powierzchni zalesienia do 0,1 ha,
 
Ponadto samorząd rolniczy jest za propozycją zastąpienia premii pielęgnacyjnej jednolitą płatnością obszarową, ale przez cały okres wypłaty premii zalesieniowej.


Tagi:
źródło: