Kategorie

Poznaj produkty


| Autor: redakcja1

Susza. Konieczne jest wprowadzenie zmian metodologii szacowania strat

Samorząd rolniczy przekazał swoje stanowisko w sprawie sporządzenia informacji na temat aktualnej metodologii szacowania klęsk suszy i problemów z nią związanych oraz przedstawienie propozycji ewentualnych zmian regulujących dotychczasowe przepisy ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

Susza. Konieczne jest wprowadzenie zmian metodologii szacowania strat
Mechanizmy pomocy powinny być jasno określone już na samym początku wystąpienia suszy rolniczej, a nie zmieniać się w trakcie szacowania i prac komisji. Mając na uwadze fakt, że raporty IUNG były ogłaszane z opóźnieniem i wójtowie, burmistrzowie nie mogli rozpocząć prac związanych z szacowaniem szkód należy rozważyć propozycję, aby wójt/burmistrz na podstawie wniosków zgłaszanych przez rolników podejmował decyzję o rozpoczęciu procedury szacowania szkód. Pozwoliłoby to na szybsze reagowanie w przypadku wystąpienia zagrożenia suszą rolniczą i dostosowanie skali tej reakcji do potrzeb i warunków lokalnych. Należałoby wprowadzić przepisy obligujące gminy w sposób jednoznaczny, do powołania komisji oraz określenie terminów związanych z jej powołaniem, sposobem kierowania komisją oraz terminami sporządzania protokołów.

Umożliwić izbom rolniczym zgłaszanie wystąpienia niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, w tym suszy. Izby rolnicze mają w każdej gminie swoich przedstawicieli (1 lub 2), którzy są bardzo dobrymi fachowcami w dziedzinie rolnictwa i przy źle funkcjonującym monitoringu suszy, to izby rolnicze powinny być unormowane prawnie do zgłaszania wystąpień na danej gminie niekorzystnego zjawiska. Należy wprowadzić zapis, mówiący że gminy, które umarzają raty podatku rolnego w przypadku klęski suszy nie będą traciły subwencji wyrównawczej, której celem jest przecież wyrównywanie zamożności poszczególnych rejonów kraju.
 
Ponadto, zdaniem Zarządu KRIR należy się zastanowić, czy władza decyzyjna w odniesieniu do zakresu szacowania strat powinna nadal skupiać się w rękach władz wojewódzkich. Skoro podstawą oceny poziomu strat w rolnictwie jest lustracja plantacji dokonywana przez powoływane przez wojewodów zespoły komisji, monitoring suszy rolniczej powinien pełnić jedynie rolę pomocniczą i w żaden sposób, wbrew wynikom pracy komisji, nie powinien skutkować odmową udzielenia pomocy.
 
Samorząd rolniczy postuluje zastosowanie następującego schematu postępowania: rolnik zgłasza do gminy szkodę, komisja dokonuje lustracji i sporządza protokół, gmina zbiorczo przesyła protokoły wojewodzie, ten zaś akceptując protokół umożliwia poszkodowanemu rolnikowi ubieganie się o pomoc z budżetu państwa. Protokół bez akceptacji wojewody byłby podstawą do ubiegania się o inne formy wsparcia, jak np. ulga w czynszu dzierżawnym należnym ANR, ulgi w podatku rolnym, odroczenie zapłaty lub umorzenie składki KRUS oraz byłby poświadczeniem wystąpienia klęski w innych sytuacjach, np. dla zaniechania poboru kar umownych zapisanych w umowach kontraktacyjnych. Dla realizacji tych założeń niezbędna byłaby zasada ciągłej gotowości komisji do podjęcia pracy. Wojewoda powołuje składy osobowe komisji niezależnie od faktu wystąpienia klęski i w miarę potrzeby dokonuje aktualizacji ich składu. W ten sposób komisje są zdolne do podjęcia pracy niezwłocznie po wystąpieniu klęski.

Czytaj dalej na następej stronie...


Tagi:
źródło: